Nerdalize wint 100.000 euro voor beste energiebesparingsinitiatief van Nederland


Amsterdam, 10 maart 2016. Nerdalize is vandaag gekozen als beste energiebesparende initiatief van de DOEN Energie[s]topper competitie. Naast de titel ‘Zero Hero’ wint Nerdalize 100.000 euro voor het verder ontwikkelen van hun servers in de vorm van een verwarmingssysteem. De prijs wordt uitgekeerd door Stichting DOEN, die de DOEN Energie[s]topper in het leven heeft geroepen om innovatie in de energiebesparingssector te stimuleren met als doel om verdere klimaatverandering tegen te gaan. Nerdalize wist een vakkundige jury onder leiding van Ed Nijpels, voorzitter van de Borgingscommissie (SER) van het Energieakkoord, te overtuigen van de potentie van hun idee. Nerdalize liet vier medefinalisten en in totaal 104 deelnemende teams achter zich.

Winnaar
Volgens de jury heeft Nerdalize een on-Nederlandse ambitie; ze denken groot. Juryvoorzitter Ed Nijpels: “Nerdalize slaat twee vliegen in één klap. Het brengt het nieuwe denken in de praktijk door twee business modellen te combineren tot een levensvatbaar idee. Nerdalize decentraliseert datacentra, de grootverbruikers van meestal fossiele energie. Zij hoeven niet meer te koelen. De servers leveren decentraal goedkope duurzame verwarming aan huishoudens.”

doen_energiestopper_nerdalize_ed_nijpels

Florian Schneider van Nerdalize: “Voor ons maakt het winnen van deze prijs het mogelijk de belangrijke stappen richting productieschaal te versnellen. Zo kunnen wij onze visie van goedkope duurzame warmte en betaalbare rekenkracht sneller waarmaken. Wij gaan dit jaar opnieuw een aantal huizen met Nerdalize systemen uitrusten en vanaf volgend jaar kunnen we echt opschalen. Per huishouden moet je dan denken aan circa 3 ton CO2 besparing elk jaar. Het zou mooi zijn als de DOEN Energie[s]topper volgend jaar weer wordt georganiseerd door Stichting DOEN. Het geeft extra aandacht en natuurlijk financiële hulp om duurzame innovatieve ideeën verder te vermarkten.”

Finalisten
Nerdalize nam het op tegen vier medefinalisten. SpeedComfort heeft een innovatieve radiatorventilator ontwikkeld die warme lucht versneld in de ruimte brengt. Senergine zorgt voor een behaaglijk binnenklimaat met een technische innovatie die van geluid warmte maakt. PowerWindow wil het grote glazen oppervlak van onze bebouwde omgeving slimmer maken door opwek- en besparingsmogelijkheden in ramen te integreren. EnergyParty tenslotte richt zich met een variant op de welbekende Tupperware-party op het omzetten van de goede energie-bedoelingen van veel woningeigenaren naar concrete verduurzamingsacties.

doen_energiestopper_finalisten

105 aanmeldingen uit de energiebesparingssector
Aanleiding voor de DOEN Energie[s]topper is de evaluatie van Ecorys van het Duurzame Energieprogramma van DOEN (2015) waaruit bleek dat innovatie op het gebied van energiebesparing achterblijft. Voor deze nieuwe competitie schreven 105 Nederlandse ondernemers uit de energiebesparingssector zich in. Jasper Snoek van Stichting DOEN “We hebben de competitie in het leven geroepen om creatieve ondernemers te inspireren en innovatie in de energiebesparingssector stimuleren. De hoeveelheid en diversiteit van de inzendingen toont aan dat ondernemers wel degelijk mogelijkheden zien in energiebesparing. Met de prijs van 100.000 euro geven we een substantiële bijdrage aan de ontwikkeling van producten en/of diensten en hun marktintroductie. Dit maakt het naar verwachting makkelijker voor andere financiers om ook in te stappen.”

Jury
Een vakkundige jury bestaande uit juryvoorzitter Ed Nijpels (SER), Marjan Minnesma (directeur Urgenda), Jacco Minnaar (director Energy and Climate bij Triodos Investment Management), Jasper Snoek (Financieel directeur Stichting DOEN) en Raoul Kiksen (oprichter Nederland Isoleert) selecteerde de winnaar van 100.000 euro op basis van een schaalbaarheidsplan en jury pitch. Ter voorbereiding op de finale kregen de genomineerden coaching op maat via New Venture.

Stichting DOEN
Met de bijdrage van de Nationale Postcode Loterij ondersteunt Stichting DOEN al ruim tien jaar initiatieven in binnen- en buitenland op het gebied van duurzame energie. Doel daarvan is de CO2-uitstoot terug te dringen en daarmee verdere klimaatverandering tegen te gaan. Onderzoeksbureau Ecorys onderzocht in 2015 de impact van 67 initiatieven die de afgelopen tien jaar werden ondersteund. Uit deze studie blijkt dat wereldwijd zo’n 635.000 huishoudens via door Stichting DOEN ondersteunde initiatieven toegang kregen tot duurzame energie. In een periode van vijf jaar werd hiermee een CO2-besparing van meer dan 1,5 miljoen ton behaald (zie ook: www.doen.nl/duurzameenergie).

New Venture
De organisatie van de wedstrijd wordt verzorgd door New Venture, een initiatief dat innovatie en ondernemerschap in Nederland stimuleert. Al meer dan zestien jaar helpt New Venture, als stichting opgericht door het Ministerie van Economische Zaken en McKinsey & Company, innovatieve start-ups met het vertalen van hun idee naar een gezond business model. In deze periode heeft New Venture meer dan 7.000 teams begeleid en zijn er door succesvolle starters na hun deelname meer dan 21.000 nieuwe arbeidsplaatsen ontwikkeld.